Kunstfonden

Horsens Kunstforenings Kunstfonds ukendte skatkammer

Horsens Kunstfond råder over en flot samling værker som er indkøbt i årene 1971 – 2011.

Vi har gennemgået samlingen i depotet og blev mindet om hvilke dejlige billeder fonden er i besiddelse af. Disse værker fortjener ikke at være gemt væk i et depot! Det er en Kunstsamling som Horsens kan være stolt over!

Vi vil gerne gøre opmærksom på muligheden for at låne et eller flere værker. Tilbuddet er gældende både for offentlige institutioner og private virksomheder.

Den 28. april 1971 afholdtes konstituerende møde i Horsens Kunstforenings Kunstfond.Da Kunstfonden startede, fik den et beløb på 5.000,- kr. 2 gange om året i tilskud af Horsens Kommune. Det gjorde at Fonden var i stand til at købe god kunst til glæde for kommunens borgere.

De første billeder Kunstfonden investerede i var 9 farvelitografier af Henry Heerup. Derefter fulgte 2 værker af Tonning Rasmussen og siden er der købt kunst af bl.a. Kaj Nielsen, Søren Andersen, Franzo Sirugo, Svend Hansen, Richard Mortensen og Albert Bertelsen, for at nævne nogle af de første kunstnere. Af de sidste nye investeringer kan vi nævne Thomas Anderson, Meta May Holmboe, Helle Vinter, Egden av Regni, Jette Vogt, Marie-Louise Exner og Per Just og Inge Hørup.

I 2007 købte Kunstfonden sit billede nr. 83 af Ina Olsen som for anden gang har glædet Horsens Kunstforening med sin udstilling.

En stor kunstskat som vi gerne vil dele med borgere i Horsens Kommune.

Er din virksomhed eller din institution interesseret i at låne et eller flere værker kan du kontakte

Horsens Kunstforenings Kunstfonds formand Ib Kongsmark, 41110022.

Kunstbeholding 07.02.14

Der er lukket for kommentarer.